. . .

معرفی آتوسا شهبانوی هخامنشیان

تالار پیش از اسلام

at♧er

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
شناسه کاربر
1484
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-03
آخرین بازدید
موضوعات
124
نوشته‌ها
837
راه‌حل‌ها
7
پسندها
3,814
امتیازها
483
محل سکونت
مثلث برمودا ∆

  • #1
آتوسا که بود؟
آتوسا یکی از تاثیر گذارترین بانوان دوران هخامنشیان بود که دختر کوروش کبیر وشهبانوی پادشاه هخامنشی،داریوش بزرگ ومادر خشیارشا بود.به گفته تاریخ دانان از خصلت های آتوسا قدرت طلبی،درایت و اقتداربود.شهبانوی پیش از او آتوسا کاسندان،مادرش وپس از او امستریس همسر خشیارشابود.

زندگینامهٔ آتوسا
آتوسا یکی از معروف ترین شخصیت های تاریخی در دوران هخامنشیان بود.اودرسال های ۵۵۰تا۴۷۵ پیش از میلاد میزیسته.پدرش کوروش کبیر تاسیس کننده ی سلسلهٔ همخامنشیان بود و مادرش کاساندان.
شهبانو آتوسا هنگامی که داریوش بزرگ مالکیت حرم سرا را بدست آورد با وی ازدواج میکند واو را همسر اصلی خود و ملکهٔ هخامنشیان میکند.آتوسا پنج فرزند داشت؛ که خشایارشا،یشتاسب
،ماسیشته،هخامنش و دخترش ماندانه.
خشایارشا بزرگ ترین فرزند او بود.آتوسا به دلیل زیرکی وهوشش،تاثیر بسیاری برهمسرش و دربار هخامنشی داشت.درسال ۴۸۷پ.م در دعوای حرم سرا آتوسا توانست حمایت داریوش را برای جانشینی پسرش ، خشایارشا بدست بیاورد.
خشایار شا با این که اولین پسر او بود؛ اما پسر اول داریوش نبود وداریوش بزرگ سه پسر بزرگتر، از همسر اول خود داشت.
به همین خاطر جانشینی حق پسر اول داریوش بود؛ اما انتخاب شدن خشایارشا به عنوان فرماندهٔ کل ارتش پارسی قدرت اورا برای جانشین شدن افزایش داد.پس از مرگ داریوش خشایارشابه قدرت رسید.تاریخدانان دلیل این اتفاق را به سبب اقتداربسیار آتوسا و در دست داشتن نیمی از لشکریان و تمام درباریان داریوش میدانند. پس از تاج گذاری خشایارشا هم آتوسا به مقام والای ملکهٔ مادر رسید.


مرگ آتوسا
از پایان عمر آتوسا اطلاعات دقیقی وجود ندارد.ژوستین(تاریخ دان)بر این نظر است که خشایارشا هنگامی که عصبانی بوده اورا به قتل رسانده است.
تابوت آتوسا در آرامگاه با شکوهی که داریوش بزرگ برای خود وخانواده اش ساخته بود، درکنار تابوت خود داریوش قرار گرفت.
زندگینامهٔ آتوسا ونقش آن در زمان خودش خیلی بیشتر از اینهاست و او نقش پر رنگی در وقایع تاریخی ای مثل جنگ ایران و یونان که یکی از جنگ های بزرگ بین این دو کشور بوده وسبب اصلی آن آتوسا بود، داشته که نمی توان در این تایپک گنجاند؛



کاراکتر آتوسا
 

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین